2009-08-19

Lödda hängen


Material:

- Mikroskopglas
- Glasskärare
- Koppartejp
- Fluxmedel
- Pensel och skål
- Smyckessäkert tenn
- Lödpenna med ställ och svamp
- Oömt underlag
- Dekorativt papper/foto/tyg/fjädrar (tänk på att det måste vara tunt)
- Motring
- Tång
- Universalklämma i plast

Tidsåtgång: ca 30 minuter.

OBS! Klicka på bilderna så blir de mycket större!



1. Börja med att skära av mikroskopglasen så att du får två lika stora bitar. Om det behövs, klipp till ditt material som du vill lägga mellan glaset. Fila sedan glasets hörnor med en vanlig grov nagelfil, detta minimerar risken för att koppartejpen skadas. Tänk på att jobba i ett välventilerat utrymme när du filar och löder.
2. Klipp av en bit koppartejp som räcker runt glaset och lite till.
3. Pilla bort skyddspappret i början på tejpen och centrera den så gott det går längs glasets kant.
4. Låt tejpen gå omlott ca en halv centimeter och klipp sedan av överskottet.



5. Använd din tumnagel till att trycka ner koppartejpen längs glaset. Gör antingen båda långsidorna först och sedan kortsidorna, eller tvärtom. Då får du snyggast hörn.
6. När du nu viker ner din sista kant kan du börja dra med tumnageln på alla ytor av koppartejpen så att den inte släpper. Detta är mycket viktigt då det förseglar glasskivorna och förhindrar att det kommer in smuts och fukt i hänget.
7. Sätt glasskivorna i universaltången och se till att den står stadigt.
8. Häll upp en liten mängd flux i en skål, det är väldigt drygt.



9. Börja med att blöta svampen under rinnande vatten. Sätt sedan på lödpennan och när den är riktigt varm dra spetsens båda sidor snabbt mot svampen. Det är mycket viktigt att rörelsen är snabb och lätt.
10. Pensla på ett tunt lager med flux längs den kant som är riktad uppåt. Hela koppartejpen måste vara täckt annars fäster inte tennet.
11. Håll lödpennan i ena handen och tenntråden i den andra. Se till att tennet nuddar lödpennans spets så det smälter och nudda sedan koppartejpen så att tennet får kontakt. När tillräckligt med tenn har smält lägger du bort tenntråden och arbetar bara med lödpennan.
12. "Måla" ut tennet längs sidan med lödpennan. Tänk på att dra av lödspetsen mot svampen varje gång du ska ställa ifrån dig den i stället.



13. Ta upp universalklämman i ena handen och fortsätt "måla" med lödpennan så att tennet täcker fram-, bak- och ovansidan av koppartejpen på den sidan. Upprepa steg 10-13 på de återstående tre sidorna av hänget. Tänk på att hänget blir väldigt varmt när du jobbar med det så vänta en liten stund innan du byter sida.
14. När alla sidor är helt täckta med tenn torkar du av hänget med en lätt fuktad trasa eller papper. Kontrollera nu att koppartejpen är helt täckt av tenn.
15. För att fästa en ring krävs det lite mer tenn, värm snabbt lite tenntråd och placera det där du vill ha ringen.
16. Håll din motring med en tång. Är det en öppen motring, se till att öppningen är neråt. Pensla på flux på den sidan som ska lödas fast.



17. Värm upp "tennkulan" med lödpennan.
18. Här gäller det att vara snabb! Så fort tennet börjar smälta ska du vara där med ringen och trycka ner den i det smälta tennet. Eftersom tennet stelnar mycket snabbt kan det hända att ringen hamnar snett eller på fel ställe, men då är det bara att värma tennet igen och flytta på ringen.
19. Nu sitter ringen fast på hänget.
20. Fäääärdigt!



Exempel på ett hänge där jag använt en fjäder som motiv.

7 kommentarer:

marie sa...

Oj vad glad jag blev när jag hittade ditt toppen fina inlägg om hur man gör lödda hängen :) jag är så sugen att sätta igång själv.
Men vart köper man materialet som behövs? blir jätte tacksam för svar.

Mvh Marie

Frasvåfflan sa...

Hej Marie!
Jättekul att du hittat till vår blogg :)

Tennet, koppartejpen och fluxet köpte jag från USA. Fluxet går egentligen inte att få skickat till Sverige utan det var ett rent misstag.

Jag ska försöka ta reda på mer information om flux och även se om en annan leverantör jag hittat kan skicka flux till Sverige och de andra produkterna ifall det nu skulle bli billigare.

Sidan där jag köpte mina saker - http://www.delphiglass.com
Använd sökordet "soldering" på sidan.

Min lödpenna är från clas ohlson och fungerar alldeles utmärkt. Tänk på att köpa till ett ställ med svamp så man kan ställa ifrån sig pennan mellan varven.
På clas ohlson kan du även hitta en glasskärare och symaskinsolja som du behöver till den för att skära i mikroskopglaset. Glaset är jag just nu lite osäker på vart jag fick tag på men jag kan ta reda på det. Det finns annars färdigutskurna glasskivor att köpa.

Mitt absolut bästa tips innan du ens beställer hem saker är att köpa boken "simple soldered jewelry & accessories" skriven av Lisa Bluhm. Det är boken som lärt mig nästan allt jag kan om lödning :)Den går att beställa relativt billigt här http://www.amazon.co.uk/Simple-Soldered-Jewelry-Accessories-Fashioning/dp/1600590306/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1252425648&sr=8-1

Hoppas att du blev lite klokare nu men jag ska försöka fixa fram info om flux och mikroskopglas åt dig :)

Jennifer sa...

Hej
Var hittar du koppartejpen?

Frasvåfflan sa...

Hej Jennifer!

Jag köpte koppartejpen på den här sidan http://www.delphiglass.com

Dom har flera olika tjocklekar och modeller på tejpen. Ibland kan det vara bra att ha en koppartejp med svart "insida" när man gör hängen där man kanske bara lägger en fjäder eller liknande mellan. Då kan nämligen annars kopparfärgen synas.

Hoppas du hittar vad du söker :)

kuchimallan sa...

hej!
jag undrar, vilka produkter exakt beställde ni från delphi? var inne och kollade men tappade bort mig totalt bland alla trådar och pinaler och förstod inte vilka som funkar till smycken osv..

vat ni vart man kan få tag på flux i sverige? testade att söka på google men fick bara upp annat, kanske heter det något annat på svenska?

jättetacksam för svara, är SÅ sugen på att löda loss nu! :D

tack för ett bra inlägg, har läst på en massa sidor men ändå inte riktigt greppar processen, förrens nu :)

Mia sa...

Underbara hängen!!! Nu blev ja ju sugen på att prova. Känner att jag behöver lite nya utmaningar efter alla sydda armband & läderarmband.
Hittade fux här:
www.smyckerum.se

Kajsa sa...

Nu har jag precis gjort mina första hängen men hade lite problem med att min lödpenna slutade smälta tennet när andra hänget nästan var klart. Såg nån film på youtube där de använd nån ammoniak till pennan, vet ni nåt om det?

Tack på förhand!
Kajsa